Márk 7.o. (testvére 4.o.)

Már 7 jegye van, mióta távoktatás folyik otthon. 2 rajzból, 2 énekből, 2 testnevelésből, 1 történelemből!

Anna. 3.o. Kitűnő tanuló (testvérei 1.o. iskolás, és 4 éves óvodás)

Matematikából kaptak Krétán keresztül egy felmérést a már otthon tanult anyagból, melyre 40 percet kaptak, és délután fel kellett tölteni a tanító néni részére. Édesanyja eddig is a becsületességre tanította, így egyedül kellett megoldania, a szülő pedig az ellenőrzést a tanító nénire bízva feltöltötte!

Anna 4-est kapott rá, vigasztalhatatlan volt! Főleg azután, hogy megtudták, mindenki másnak 5-ös lett az osztályban!? Még a leggyengébb tanulónak is!

Ákos 6.o. (testvére 3.o.)

Erkölcstan, beadandó feladat, melyet osztályoznak:  – Írj egy reklámszöveget!? – 

Már 2 órája ült felette, mire édesanyja megunta, és megírta!


De, sorolom a példákat tovább név nélkül:

  • Tesi: készíts videót az elvégzett gyakorlatokról és töltsd fel, majd írj egy 2 oldalas esszét az olimpiai karikák színeiről!
  • Rajz: Készítsd el a rajzot, de vedd fel a munkafolyamatot és küldd el!
  • Technika: készítsd el a húsvéti nyuszit, közben vedd fel és küldd el!

És folytathatnám, mert ezek most csak a készségtárgyak!

A szülők elmondása szerint olyan mennyiségű időt venne el ezek elkészítése, hogy nem maradna idő sem a főtárgyakra, sem kikapcsolódásra, sem családi életre! Arról már nem is beszélve, hogyha a szülő is dolgozik, vagy esetleg 2-3 gyerkőc is van a családban.

Pedig ott vannak a fő tárgyak, aminek az anyagát most a szülőknek kellene először elsajátítani, majd megtaníttatni a gyermekekkel!

Mikor?

Hogyan?

Már alsó tagozatban sem 1 tanító tanít minden tárgyat! Jobb esetben 3-4, de láttam már olyan elsőst, akit 6 különböző pedagógus tanított.

És akkor ott vannak a felsősök, ahol a tanár 2 tantárgyra szakosodott!

És a szülők?

Ők most minden tantárgyhoz kellene, hogy értsenek, és mellette digitálisan is legyenek a csúcson!

Letöltés, rögzítés, feltöltés!

Nagyon nagy probléma, hogy úgy álltunk át a digitális oktatásra, hogy nem változtattak a módszertanon! Egyszerűen átrakták a frontális intézményi oktatást a digitális térbe. Ugyanúgy óráról-órára szeretnének haladni, mint az iskolában.

Első perctől mondom:

Elhibázott döntés!

Nincs tényleges tanulás, még a jól tanuló, eddig becsülettel készülő diákokat is csalásra kényszerítjük!

Több tucat szülővel és gyerkőccel beszéltem az elmúlt napokban. Tele vannak erkölcsi dilemmával! Miközben oly elszántan próbálják ezt az őrült mennyiségű lexikális anyagot beletolni a gyermekbe, azt érjük el, hogy gyerekek tízezreit-százezreit tanítjuk meg trükközni, csalni!

A digitális oktatás lényege az lenne, hogy olyan élményt adjon a diákoknak, azért akarjanak részt venni, felfedezni, mert ezzel tudnak eljutni a következő szintre, egy kiemelkedő sikerélményt biztosítva. Tudjátok, ez a virtuális játékok lényege is, amit még az idősebb felnőttek is oly előszeretettel játszanak az online térben.

Ám addig, amíg ennek nincs meg a módszertana, mert jelenleg nincs, addig sokkal többet érnénk az iskolában eltöltött 3/4 tanév ismétlésével, gyakorlásával!

Jelenleg a távoktatásnak nevezett valamiben 2 dolgot csinál az iskola. Azt is tervezetlenül, rendszertelenül, teljes káoszban, a valós életet, aktuális helyzetet maximális mértékben figyelmen kívül hagyva: 

  • megpróbálja ezerféle felületen valahogy eljuttatni a tananyagot (leckét) a tanulóhoz, ami országos viszonylatban sok diák esetében nem is sikerül.
  • majd megpróbálja ezt a kiküldött anyagot rendszertelen, szervezetlen, ellenőrizhetetlen módon számon kérni. 

A tanítás legfontosabb és legnehezebb részét, a tananyag megértését pedig minden tantárgyból a szülőre bízza.

Ez biztosan nem működik, nem működhet! Ezen sürgősen változtatni kell, mert a 24. órában vagyunk!

Az oktatás területén jelenleg csodavárás van, aminek minden terhét a szülők viselik, a pedagógusok pedig magukra vannak hagyva!

Globális veszélyhelyzet van, ami az élet minden területén határozott, jól átgondolt, de gyors döntéseket igényel!

Tegyük meg ezt minél előbb az oktatás területén is!

Pribránszki Marianna

Gyerkőcökkel Suttogó